آیا جرم گیری ضرر دارد؟

آیا جرم گیری ضرر دارد؟

24 آذر, 1401
آیا جرم گیری ضرر دارد؟

آیا جرم گیری ضرر دارد؟

آیا جرم گیری ضرر دارد؟ زیبایی لبخند ما با داشتن دندان های سفید و سالم ارتباط مستقیم دارد . اما اگر به دندان ها خوب رسیدگی نشود، بعد از مدتی تغییر رنگ می دهند. دلایل متفاوتی برای این مسئله وجود دارد. دندان هایی که کمی زرد شده اند، دیگر آن زیبایی قدیم را ندارند و علاوه بر آن باعث بروز مشکلاتی چون بیماری های لثه می شوند.

راهکار های مختلفی برای حل این مشکل وجود دارد. یکی از شایع ترین آن ها جرم گیری دندان است. اما این نگرانی وجود دارد که جرم گیری دندان به مرور زمان باعث آسیب هایی به آن شود . آیا این موضوع صحت دارد یا فقط شایعه است؟


عوامل ایجاد جرم چیست؟


عوامل زیادی در به وجود آمدن لایه ای از جرم و رسوبات بر روی دندان نقش دارند. آنها به راحتی و با استفاده از مسواک از بین نمی روند و باعث تغییر رنگ دندان از سفید به زرد می شوند. گاهی هم بوی نامطبوع در دهان ایجاد می کنند.
در ادامه به برخی از این عوامل اشاره می کنیم.

آیا جرم گیری ضرر دارد؟


- درست مسواک نزدن


به طور کلی، باید بعد از هر وعده غذایی مسواک زد. علاوه بر آن باید از محلول های دهان شویه و نخ دندان هم استفاده شود . اگر به درستی این کار ها را انجام ندهیم بعد از مدتی دچار مشکلاتی از جمله پوسیدگی و جرم بر روی دندان هایمان می شویم .


- سیگار کشیدن


افراد سیگاری بعد از مدتی دندان هایشان به رنگ زرد در می آیند و علاوه بر آن استحکام آن هم از بین می رود همچنین عارضه های متعددی برایشان ایجاد می شود.


- تغذیه نامناسب


شیرینی جات، بدون شک برای دندان ها بسیار مضر هستند. بنابراین مصرف آنها را به حداقل برسانید و در صورت مصرف حتما مسواک بزنید. علاوه بر شیرینی جات، شکلات، بیسکویت، لواشک و نوشیدنی های قندی مانند نوشابه بسیار مضر هستند و باعث ایجاد جرم، پوسیدگی و زردی دندان می شوند.


- بزاق دهان


بزاق دهان به تنهایی یکی از عوامل تخریب و جرم گیری دندان ها است . حتی اگر در طول روز چیزی مصرف هم نکردید باز هم باید مسواک بزنید.


مشکلاتی که جرم ها برای دندان ایجاد می کنند :


پوسیدگی
بوی بد دهان
از بین رفتن زیبایی دندان ها و تغییر رنگ آن ها
تخریب لثه


جرم گیری چیست؟


معمولا جرم گیری به دو صورت انجام می شود . در حالت اول که به روش دستی معروف است، پزشک معالج با استفاده از ابزار مخصوصی جرم زدایی می کند. معمولا این روش برای افرادی که جرم های سطحی دارند مناسب تر است . روش دوم با استفاده از دستگاه های اولتراسونیک انجام می شود . این روش بسیار رایج می باشد. در این روش از ابزار های فراصوتی برای از بین بردن جرم روی دندان استفاده می کنند. ارتعاشات این دستگاه ها با تاثیر بر روی جرم و آلودگی دندان ها موجب نابودی آنها می شود.


آیا جرم گیری ضرر دارد؟


عده ای باور دارند که جرم گیری باعث تخریب دندان ها می شود و به آن آسیب های قابل توجهی وارد می کند. آیا این موضوع صحت دارد ؟ خیر . جرم گیری نه تنها آسیبی به دندان ها وارد نمی کند، بلکه مفید هم است و از پوسیدگی دندان جلوگیری می کند. این عمل به هبچ وجه باعث تخریب دندان ها، لق شدن، از بین رفتن مینای دندان و ... نمی شود.

آیا جرم گیری ضرر دارد؟


فواید جرم گیری


جلوگیری از پوسیدگی
پیشگیری از بیماری و عفونت های لثه
زیبایی و سفید شدن دندان ها
پیشگیری از هزینه های هنگفت برای ترمیم دندان های خراب
از بین رفتن بوی نامطبوع دهان


معایب جرم گیری


به طور کلی جرم گیری معایبی ندارد البته در صورتی که دندانپزشک مهارت لازم را داشته باشد . در بعضی افراد که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، گاهی باعث عفونت می شود و برای برخی هم حساسیت ایجاد می کند .


هر چند وقت باید جرم گیری کنیم؟


حداکثر سالی دو بار باید جرم گیری انجام شود. البته این موضوع با توجه به شخص و میزان جرم گرفتگی دندان ها متفاوت است .

آیا جرم گیری ضرر دارد؟


آیا خمیردندان ضد جرم مفید است؟


خمیردندان های ضد جرم، مقدار زیادی مواد پاک کننده و ساینده قوی دارند . به طور کلی زیاد پیشنهاد نمی شوند و در صورت استفاده، مقدار و دفعات کم استفاده شود.


تفاوت جرم گیری دندان و لثه


اگر بهداشت دهان به درستی انجام نشود، بعد از مدتی پلاک های باقی مانده بر روی دندان از بین نمی روند و به مرور زمان به رنگ زرد و تیره در می آیند . این پلاک ها به راحتی قابل تشخیص هستند و ممکن است آسیب هایی جدی به وجود آورند . جرم های لثه در پایین دندان ایجاد می شوند و حتی ممکن است باعث عفونت هایی شود.


نکات مهم و پایانی


تا حد ممکن سعی کنید بهداشت دندان را رعایت کنید و مسواک بزنید. این کار مانع از ایجاد رسوبات و جرم بر روی دندان ها می شود.
به صورت مرتب برای معاینه دندان ها به دندانپزشک مراجعه نمایید.
با دقت مسواک بزنید . با روزی 40 ثانیه مسواک زدن نمی توانید از پوسیدگی و جرم ها جلوگیری کنید.
حتما از نخ دندان و دهان شویه استفاده نمایید.
در صورت خون ریزی لثه هنگام مسواک زدن، به دکتر مراجعه کنید.
اگر دندان های شما بعد از جرم گیری حساس شدند، اصلا نگران نباشید. این حالت پس از مدتی برطرف می شود.

دکتر کجاست در تلاش است با ایجاد بستر مناسب برای ارتباط بین بیمار و پزشک به متخصصان سلامت برای فعالیت حرفه ای بهتر کمک کند.

ارتباط با ما

شماره همراه : 09366599609

تلفن دفتر : 02191090646

فکس : 02144297790

آدرس : فلکه اول صادقیه ، ستارخان
پلاک 575 ساختمان دانش

مجوزها

سایت دکتر کجاست فقط منتشر کننده آگهی می باشد. پیش از معامله یا پرداخت وجه بررسی های لازم را انجام دهید.

برای راهنمایی به راهنمای خرید امن مراجعه نمایید

شرایط و قوانین

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به دکتر کجاست می باشد

طراحی سایت و خدمات سئو توسط تیم سئوهاما - میزبانی وب توسط سرورهاما