• Home
  • بلاگ
  • اختلال خواب و روش درمان آن

اختلال خواب و روش درمان آن

اختلال خواب و روش درمان آن

26 آذر, 1401

اختلال خواب و روش درمان آن ، شاید شما هم در زندگی خود اختلال خواب را تجربه کرده باشید. بسیاری از افراد به دلایل مختلفی مانند بیماری، استرس، مسافرت و ... دچار اختلال خواب می شوند. هر انسانی در شبانه روز نیاز به 8-7 ساعت خواب دارد. این زمان فرصتی است تا مغز استراحت کند و برای فعالیت های روزانه آماده شود. در صورتی که فردی نتواند شب را به خوبی استراحت کند،

فعالیت های روزانه او دچار مشکل می شوند و در طول روز احساس خواب آلودگی می کند. اگر فرد برخی از شب ها دچار اختلال خواب شود، امری طبیعی است. اما اینکه به طور مرتب دچار این مشکل شود طبیعی نیست. این امر بر روی انرژی، خلق و خو، تمرکز و سلامت کلی فرد تاثیر منفی می گذارد.

اختلال خواب و روش درمان آن

دلایل اختلال خواب

اختلال خواب به دلایل مختلفی مانند افسردگی و استرس، آلرژی و مشکلات تنفسی، تکرر ادرار شبانه، درد و التهاب مزمن مفاصل، ژنتیک، کمردرد مداوم، بیماری التهابی روده، سبک زندگی، تغذیه نامناسب، چاقی، بیماری ها، مصرف داروها، افزایش سن و ... ایجاد می شود.

نشانه های اختلال خواب

اختلال خواب دارای نشانه هایی است که از مهم ترین آن می توان به خواب ماندن، مشکل در به خواب رفتن، احساس ضعف و خستگی در روز، نیاز به چرت زدن در روز، بد اخلاقی، زود رنجی، افسردگی، تغییرات وزن (کاهش یا افزایش)، عدم تمرکز بر روی امور، زیاد یا کم خوابیدن و پریدن از خواب اشاره کرد.

انواع اختلالات خواب

اختلالات خواب انواع مختلفی دارند که افراد در برخی موارد دچار کم خوابی و گاهی پر خوابی می شوند. البته گروهی از افراد هم از کابوس های شبانه رنج می برند.

1- خواب پریشی :

نام دیگر این اختلال، پاراسومنیاها می باشد. افرادی که دچار این اختلال می شوند دارای حرکات و رفتارهای غیر طبیعی در زمان خواب هستند. این افراد ممکن است در زمان خواب راه بروند یا حرف بزنند و یا ناله کنند. در مواردی هم دچار دندان قروچه ، شب ادراری یا کابوس های شبانه می شوند.

خواب پریشی

2- پای بی قرار :

در این حالت، فرد نیاز دارد که پاهای خود را تکان دهد. در برخی موارد فرد در پای خود احساس مورمور یا سوزش می کند. این نشانه ها در طول روز هم اتفاق می افتند اما در شب شدت بیشتری دارند. این سندروم با مشکلاتی مانند پارکینسون ارتباط دارد.

3- وقفه تنفسی در خواب :

این عارضه با نام آپنه ی تنفسی هم شناخته می شود. در این حالت، بدن فرد اکسیژن کمتری دریافت می کند. این امر موجب می شود تا فرد در فواصل زمانی مختلفی از خواب بیدار شود و نتواند یک خواب راحت داشته باشد.

آپنه خواب

4- حمله خواب :

افراد در این حالت، با حمله های مکرر خواب در طول روز مواجه می شوند. در چنین شرایطی فرد به طور ناگهانی، خستگی شدیدی در بدن خود احساس می کند و ناگهان به خواب می رود. این وضعیت می تواند موجب بروز فلج خواب (بختک) شود. یعنی فرد پس از بیدار شدن نتواند حرکت فیزیکی انجام دهد. این عارضه در برخی موارد با بیماری های عصبی مانند ام اس در ارتباط است.

حمله خواب

5- بی خوابی :

یکی از اختلالات خواب است. در این حالت فرد در به خواب رفتن دچار مشکل می شود و یا از پریدن از خواب هم رنج می برد. امروزه بسیاری از جوانان و زنان به دلایل مختلفی مانند استرس، اختلالات هورمونی و بیماری های گوارشی دچار اختلالات خواب هستند. در برخی موارد افراد بعد از مسافرت های هوایی دچار این حالت می شوند. اختلالات خواب رایج در بین جوانان و زنان به سه دسته بی خوابی مزمن، بی خوابی حد واسط و بی خوابی موقت تقسیم بندی می شوند.

بی خوابی

نحوه تشخیص اختلال خواب

برای تشخیص این مشکل بهتر است به یک پزشک مراجعه شود. اودر ابتدا به معاینه فیزیکی بیمار و کسب اطلاعات در زمینه علائم و سوابق پزشکی بیمار می پردازد. در صورت لزوم آزمایش های مختلفی برای بیمار تجویز می کند.

آزمایش های موردنیاز برای تشخیص اختلال خواب

1- تست خواب (پلی سومنوگرافی) :

این اولین آزمایش برای تشخیص اختلالات می باشد. در طی آن سطح اکسیژن، حرکات بدن و امواج مغزی مربوط به خواب مورد بررسی قرار می گیرند. این کار به منظور شناسایی تاثیر آنها بر اختلال خواب صورت می گیرد.

تست خواب

2- الکتروانسفالوگرام یا نوار مغزی:

در این آزمایش ، فعالیت الکتریکی مغز مورد ارزیابی قرار می گیرد. با استفاده از این آزمایش می توان مشکلات احتمالی مربوط به فعالیت های مغزی را شناسایی کرد.

نوار مغزی

3- آزمایش خون ژنتیک :

با استفاده از آزمایش خون ژنتیک، می توان نارکولپسی (حمله خواب) و سایر مشکلات سلامتی زمینه ای را تشخیص داد. این آزمایش ها نقش مهمی در تعیین دوره ی درمان مناسب برای اختلالات خواب ایفا می کنند.

آزمایش خون ژنتیک

نحوه درمان اختلالات خواب

نوع و علت زمینه ای ایجاد اختلالات خواب نقش مهمی در روش درمان آن دارد. پزشکان با معاینه فرد و انجام آزمایش می توانند بیماری وی را تشخیص دهند. تغییر سبک زندگی هم می تواند به درمان این اختلالات کمک کند.

1- درمان پزشکی :

پزشکان برای درمان اقدام به تجویز قرص های خواب آور، مکمل های ملاتونین، داروی آلرژی یا سرماخوردگی و داروهای مربوط به مشکلات سلامت زمینه ای می کنند. گاهی اوقات برای آپنه ی خواب از دستگاه تنفس یا جراحی و برای دندان قروچه از محافظ دندانی استفاده می کنند.

2- تغییر سبک زندگی :

در برخی موارد با استفاده از تغییر سبک زندگی می توان اختلالات خواب را تا حد زیادی بهبود بخشید. اگر این روش همراه با درمان پزشکی انجام شود، روند بهبود تسریع می گردد. در تغییر سبک زندگی باید به یکسری موارد توجه نمود. از آن جمله می توان استفاده از سبزیجات و ماهی در برنامه غذایی، کاهش مصرف قند و شکر، خواب منظم، ورزش، دوری از استرس و اضطراب، کاهش مصرف مایعات پیش از خواب، کم کردن مصرف کافئین، تنباکو و الکل را نام برد.

تغییر سبک زندگی

روش های درمان برخی از مهم ترین اختلالات خواب

1- درمان آپنه خواب :

این اختلال با استفاده از تست چندگانه خواب قابل تشخیص است. از روش هایی که برای درمان این نوع اختلال به کار می رود می توان به درمان CSA ، استفاده از دستگاه های دندان پزشکی یا وسایل دهانی، برداشتن بافت های اضافی گلو با استفاده از جراحی، کاهش وزن و قرار دادن دستگاه هایی برای تحریک عضلات گلو در زمان خواب اشاره کرد.

2- درمان پاراسومنیا (خواب پریشی):

با درمان بیماری های زمینه ای می توان این نوع اختلال را نیز درمان نمود. از روش های دیگری که برای درمان پاراسومنیا به کار می روند می توان اقدامات احتیاطی ایمنی (قفل کردن در و پنجره) و استفاده از داروها و مکمل هایی مانند کلونازپام و ملاتونین را نام برد.

3- درمان بی خوابی :

شایع ترین اختلال خواب که در افراد دیده می شود بی خوابی است که انواع مختلفی دارد. این عارضه به شکل حاد (کوتاه مدت) یا مزمن (بلند مدت) بروز می کند. برای درمان آن از درمان رفتاری شناختی (CBTI)، قرص های خواب آور (داروهای آرام بخش، ضد افسردگی و آنتی هیستامین) و آموزش بهداشت خواب استفاده می کنند.

4- درمان بختک :

برای رفع این حالت از درمان رفتاری شناختی یا درمان بیماری زمینه ای استفاده می شود.

درمان اختلال خواب با استفاده از دستگاه آر تی ام اس

برخی از روانپزشکان از این دستگاه برای درمان اختلالات خواب استفاده می کنند. در این دستگاه یکسری امکانات وجود دارد که بخش های مختلفی از بدن را تحریک می کند و از این طریق بسیاری از بیماری های جسمی و روانی را درمان می کند. در این روش که به عنوان یک روش کم تهاجمی شناخته می شود، از طریق تحریک مغز می توانند اختلالاتی را که مانع عملکرد طبیعی مغز می شوند را از بین ببرند. با بهبود عملکرد مغز، اختلال خواب هم رفع می شود.

درمان اختلال خواب با استفاده از دستگاه آر تی ام اس

کاربردهای دستگاه آر تی ام اس

از این دستگاه برای درمان اختلالات خواب و بی خوابی، افسردگی، صرع، درمان وسواس های فکری و عملی، رفع استرس، درمان توهمات، آسیب های مغزی ناشی از سکته مغزی، پارکینسون، درمان سردردهای میگرنی و ... استفاده می شود.

سخن پایانی

اگر دچار اختلال خواب هستید حتما به پزشک مراجعه نماید. پزشک با معاینه دقیق و استفاده از آزمایشات مختلف، نوع اختلال را تشخیص می دهد و بهترین روش را بری درمان به کار می برد.

دکتر کجاست در تلاش است با ایجاد بستر مناسب برای ارتباط بین بیمار و پزشک به متخصصان سلامت برای فعالیت حرفه ای بهتر کمک کند.

ارتباط با ما

شماره همراه : 09366599609

تلفن دفتر : 02191090646

فکس : 02144297790

آدرس : فلکه اول صادقیه ، ستارخان
پلاک 575 ساختمان دانش

مجوزها

سایت دکتر کجاست فقط منتشر کننده آگهی می باشد. پیش از معامله یا پرداخت وجه بررسی های لازم را انجام دهید.

برای راهنمایی به راهنمای خرید امن مراجعه نمایید

شرایط و قوانین

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به دکتر کجاست می باشد

طراحی سایت و خدمات سئو توسط تیم سئوهاما - میزبانی وب توسط سرورهاما