• Home
  • بلاگ
  • تفاوت دستگاه بخور سرد و گرم چیست؟

تفاوت دستگاه بخور سرد و گرم چیست؟

تفاوت دستگاه بخور سرد و گرم چیست؟

24 آذر, 1401

تفاوت دستگاه بخور سرد و گرم چیست؟ با فرا رسیدن فصول سرد سال افراد زیادی برای رهایی از خشکی مجاری تنفسی و درمان سرماخوردگی از بخور استفاده می کنند. بخور مزایای زیادی برای پوست، زیبایی و درمان انواع بیماری ها دارد و به دو صورت سرد و گرم مورد استفاده قرار می گیرد. به طور کلی باید گفت که عملکرد بخور سرد بهتر از گرم می باشد. اما تفاوت بخور سرد و گرم چیست؟

این سوالی است که پاسخ آن می تواند به افراد کمک کند تا از بخور سرد و گرم در زمان مناسب استفاده نمایند.

تفاوت بخور سرد و گرم


تفاوت دستگاه بخور سرد و گرم چیست؟


1- ایمنی دستگاه بخور سرد بیشتر از نوع گرم است. چرا که مخزن دستگاه بخور گرم حاوی آب داغ است و باید از دسترس کودکان دور باشد.
2- میزان مصرف برق توسط دستگاه بخور گرم بیشتر از نوع سرد است.
3- میزان پوشش دهی دستگاه بخور سرد نسبت به دستگاه بخور گرم بیشتر می باشد.
4- لازم است تا مخزن دستگاه های بخور سرد را به صورت روزانه با آب و صابون شسته و درون آن را با آب جوشیده سرد شده پر نمایند.
دستگاه بخور سرد را برای بهبود سرماخوردگی، ایجاد رطوبت کافی در هوا و درمان خشکی سینوس ها به کار می برند. این دستگاه برای افرادی که دچار آسم و سینوزیت هستند، مفید است.
5- احتمال سرایت بیماری در زمان استفاده از بخور سرد کمتر از بخور گرم می باشد. نتایج مطالعات نشان می دهند زمانی که میزان رطوبت بیش از 40% می شود، سرایت بیماری هایی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا کاهش می یابد. بخور سرد تاثیر مثبتی در بهبود سرفه دارد. این دستگاه را می توان در اتاق کودکان قرار داد.
6- بخور گرم نقش مهمی در لطافت و زیبایی پوست ایفا می کند. البته باید توجه داشت که گاهی اوقات باعث التهاب مجاری تنفسی می شود. به همین علت بیشتر افرادی که دچار التهاب تنفسی بالایی نیستند از این نوع بخور استفاده می کنند. این بخور برای بالا بردن رطوبت محیط در فصل سرد و اختلالات ریوی مناسب است.
7- قیمت دستگاه های بخور گرم ارزان تر از نوع سرد است و به سادگی در دسترس هستند.
8- در دستگاه های بخور گرم می توان از ضد عفونی کننده های گیاهی و خوشبوکننده ها نیز استفاده کرد.
9- معمولا دستگاه بخور گرم در فصول سرد (پاییز و زمستان) و دستگاه بخور سرد در فصول گرم (بهار و تابستان) مورد استفاده قرار می گیرند. گاهی اوقات از بخور سرد برای مرطوب نگه داشتن فضا در فصل پاییز استفاده می کنند.
10- یکی دیگر از تفاوت های بخور سرد و گرم در نحوه استفاده از آنها است. افراد به روش های مختلفی از بخور گرم استفاده می کنند. در یک روش، از یک ظرف آب جوش و یک حوله گرم استفاده کرده و در انتها، دستگاه مخصوص بخور گرم را به کار می برند.
11- مدت زمان استفاده از بخور سرد با بخور گرم متفاوت است. معمولا این زمان در مورد بخور گرم بیشتر از 15 دقیقه نیست. در غیر این صورت، امکان آسیب به پوست وجود دارد. در مورد افرادی که از بخور برای زیبایی پوست خود استفاده می کنند، باید توجه داشته باشند این مدت برای هر فرد متفاوت است. زمان استفاده از بخور گرم برای کسانی که پوست خشک و حساس دارند یا مبتلا به اگزما هستند، حداکثر 2 دقیقه است. در زمان استفاده از بخور گرم باید از میزان رطوبت محیط آگاه باشید. میزان استاندارد آن معمولا 50-30% می باشد. برای این کار می توانید از دستگاه رطوبت سنج استفاده نمایید.
در حالی که به راحتی و به صورت مداوم می توان از بخور سرد استفاده کرد.
12- بخور سرد و گرم دارای مزایای زیادی هستند. از مزایای بخور سرد می توان به کاهش علائم آلرژی و آسم، کاهش خر و پف، تسریع درمان سرماخوردگی و جلوگیری از خشکی پوست اشاره کرد. مزایای بخور گرم هم شامل پاکسازی پوست، کاهش جوش های سر سیاه، کمک به جذب بهتر محصولات مراقبتی پوست، رفع گرفتگی سینوس و سردردهای ناشی از آن و درخشانی پوست می شوند.


سخن پایانی


در این مقاله در مورد تفاوت های بخور سرد و گرم صحبت کردیم. توجه داشته باشید که اگر قصد استفاده مداوم از بخور دارید با پزشک مشورت کنید. استفاده مداوم از بخورها به ویژه بخور گرم برای افراد مبتلا به آسم آلرژیک یا آلرژی بینی موجب رشد قارچ می شود. این امر نقش مهمی در تشدید آلرژی آنها دارد. علاوه بر این، در مورد کودکان و نوزادان از بخور گرم استفاده نکنید. چون احتمال ایجاد آسیب های پوستی وجود دارد. بهتر است به صورت متعادل از بخور استفاده شود و در مواردی که برای استفاده از مزایای درمانی به کار می رود با پزشک مشورت شود.

دکتر کجاست در تلاش است با ایجاد بستر مناسب برای ارتباط بین بیمار و پزشک به متخصصان سلامت برای فعالیت حرفه ای بهتر کمک کند.

ارتباط با ما

شماره همراه : 09366599609

تلفن دفتر : 02191090646

فکس : 02144297790

آدرس : فلکه اول صادقیه ، ستارخان
پلاک 575 ساختمان دانش

مجوزها

سایت دکتر کجاست فقط منتشر کننده آگهی می باشد. پیش از معامله یا پرداخت وجه بررسی های لازم را انجام دهید.

برای راهنمایی به راهنمای خرید امن مراجعه نمایید

شرایط و قوانین

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به دکتر کجاست می باشد

طراحی سایت و خدمات سئو توسط تیم سئوهاما - میزبانی وب توسط سرورهاما