علائم اولیه بارداری

علائم اولیه بارداری

24 آذر, 1401

آیا بعد ازاینکه متوجه علائم بارداری در خود شوید شگفت زده می شوید؟ تنها راه برای اینکه اطمینان پیدا کنید که باردار هستید یا نه، انجام تست بارداری است. ولی قبل از تست بارداری، ممکن است علائم اولیه ای در خود حس کنید که نشان دهنده ی بارداری احتمالی شماست.

علائم بارداری

علائم بارداری هر خانمی با دیگری کاملا متفاوت است. بعضی علائم اولیه بارداری را ممکن است دو هفته پس از لقاح حس کنید. ولی برای اطمینان خاطر از حاملگی به تست خانگی بارداری یا آزمایش خون بارداری نیاز دارید. بهترین زمان انجام این نوع تست ها ، زمانی است که عادت ماهیانه شما به تعویق افتاده است. در این مقاله به چند مورد از علائم اولیه بارداری اشاره کرده ایم که با خواندن آن متوجه نشانه های بارداری در شما بوجود آمده است می شوید.

حساس شدن سینه ها، یکی از مهم ترین علائم بارداری حساس شدم سینه ها و ایجاد تغییراتی مانند بزرگ تر شدن، تیره شدن دور نوک سینه و حضور رگ های بیشتر روی سینه ها می شوند.

تنگی نفس، یکی از رایج ترین علائم که با گذشت زمان در دوران بارداری حس می کنید تنگی نفس است. حدود سه چهارم از زنان بارداری که تا به حال دچار تنگی نفس نشده اند در دوران بارداری آن را تجربه خواهند کرد. تنگی نفس در بارداری کاملا طبیعی است و ضرری ندارد و تاثیر منفی بر میزان اکسیژن مورد نیاز جنین تاثیر نمی گذارد. راه هایی برای کاهش تنگی نفس در بارداری وجود دارد که تا حدی می توان آن را کنترل کرد.


صاف نشستن و نگه داشتن شانه به سمت عقب در حالت نشسته، باعث بزرگ شدن فضای ریه ها می شود. در این دوران ورزش هایی که سبک هستند را انجام بدهید، به صورتی که به راحتی بتوانید در حین ورزش صحبت کنید. توجه داشته باشید درصورتیکه از قبل به بیماری آسم یا تنگی تنفس جدی مبتلا بوده اید، در این دوران باید بیشتر به موضوع تنگی نفس دقت کنید.

- احساس خستگی در اوایل بارداری، بسیاری از زنان باردار دراوایل بارداری قبل ازا اینکه اضافه وزن پیدا کنند، احساس خستگی می کنند. دلیل خستگی زیاد در اوایل بارداری تغییرات هورمونی، مخصوصا افزایش زیاد هورمون پروژسترون است که از جفت ترشح می شود و حالت خستگی را بیشتر می کند. این نوع خستگی معمولا در سه ماهه اول بارداری وجود دارد.

تکرر ادرار، یکی از مشکلات شایع دوران بارداری تکرر ادرار است. زنان باردار حتی ممکن است پیش از آنکه متوجه بارداری خود شوند، این مشکل را داشته باشند. تکرر ادار یکی از اولین علائم بارداری است و معمولا از هفته ششم بارداری شروع می شود. تغییرات هورمونی بدن پس از بارداری موجب افزایش جریان خون به کلیه ها می شود و باعث پرشدن سریع مثانه شما خواهد شد. علاوه براین مدتی بعد از باردارشدن حجم خون زیاد می شود. باعث افزایش حجم مایعاتی می شود که از کلیه های شما عبور می کند و وارد مثانه می شود.

سرگیجه، رایج ترین نشانه بارداری است. در شرایط بارداری احتمالا احساس می کنید، اتاق دور سرشما می چرخد. حتی ممکن است احساس ضعف یا عدم تعادل کنید.
عواملی که باعث سرگیجه در خانم‌های باردار می‌شود

همانطور که گفته شد هورمون‌ها نقش مهمی در ایجاد این عارضه در خانم‌های باردار دارد، در ادامه اطلاعات بیشتری در این زمینه برای شما ذکر خواهیم کرد:

  • بدن مادر خون کافی برای گردش سریع خون نداشته و سیستم گردش خون عملکرد کندی دارد.
  • سطح بالای میزان پروژسترون می‌تواند جریان خون را آهسته‌تر کند، جریان خون به جنین افزایش پیدا می‌کند، اما عملکرد و چرخش آن در بدن کند می‌شود. این روند باعث افت فشار در مادر می‌شود، همچنین ادامه این روند جریان خون به مغز را کاهش می‌دهد و سرگیجه در خانم‌های باردار احساس می‌شود.
  • رحمی که درحال رشد است، به رگ‌های خونی فشار وارد می‌کند، به‌خصوص اگر به پشت دراز کشیده باشید.
  • اگر قند خون پایینی داشته باشید یا بدن شما دچار کمبود آب شود، احتمال ایجاد سرگیجه در شما وجود خواهد داشت.

سایر علائم اولیه بارداری

-تهوع در بارداری
-گرفتگی عضلات
-کمر درد و پا درد
-تغییر مزاج
-یبوست و نفخ
-افزایش درجه حرارت بدن در اوایل بارداری
-افزایش ضربان قلب
-حساسیت به بو
-احساس گیجی و غش
-لکه بینی و خونریزی
-تعویق در عادت ماهیانه

موارد ذکر شده در بالا از دیگر علائم اولیه بارداری می توانند باشند. البته توجه داشته باشید که این علائم در افراد مختلف، با سطح هورمون های متفاوت می تواند تفاوت داشته باشد.

دکتر کجاست در تلاش است با ایجاد بستر مناسب برای ارتباط بین بیمار و پزشک به متخصصان سلامت برای فعالیت حرفه ای بهتر کمک کند.

ارتباط با ما

شماره همراه : 09366599609

تلفن دفتر : 02191090646

فکس : 02144297790

آدرس : فلکه اول صادقیه ، ستارخان
پلاک 575 ساختمان دانش

مجوزها

سایت دکتر کجاست فقط منتشر کننده آگهی می باشد. پیش از معامله یا پرداخت وجه بررسی های لازم را انجام دهید.

برای راهنمایی به راهنمای خرید امن مراجعه نمایید

شرایط و قوانین

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به دکتر کجاست می باشد

طراحی سایت و خدمات سئو توسط تیم سئوهاما - میزبانی وب توسط سرورهاما