اصلاح طرح لبخند چیست ؟

اصلاح طرح لبخند چیست ؟

24 آذر, 1401

اصلاح طرح لبخند چیست ؟ ، داشتن لبخند زیبا تاثیر زیادی روی افزایش اعتماد بنفس افراد دارد. در صورتی که لبخند با دیگر اجزای صورت هماهنگ باشد، زیباتر و دلنشین تر جلوه می کند. یکی از اقداماتی که برای داشتن لبخند زیبا می توان به کار برد، اصلاح طرح لبخند است.

در این اقدام دندان ها سفید و مرتب می شوند. اصلاح طرح لبخند روی داشتن چهره زیبا نیز موثر است. امروزه لبخند یکی از موارد تاثیر گذار روی تعامل اجتماعی برای القای محبت به دیگران شناخته شده است. در بسیاری از مواقع افراد ممکن است به دلیل نداشتن دندان های مرتب و زیبا از لبخند زدن خودداری کنند.

اصلاح طرح لبخند چیست ؟


اصلاح طرح لبخند با روش های مختلفی انجام می شود. بنابراین افراد می ‌توانند با صرف هزینه، لبخندی زیبا و جذاب داشته باشند. سفید کردن یا بلیچینگ دندان ها یکی از راهکارهای ایمن و ساده در این زمینه است. در واقع می توان گفت که اصلاح طرح‌ لبخند، استفاده از روش های دندانپزشکی زیبایی برای ظاهر لبخند است. در این فرآیند از روش های مختلفی مثل ارتودنسی، ونیر دندان، کامپوزیت دندان، روکش دندان، ایمپلنت دندان، سفید یا بلیچینگ دندان ها و بازسازی و تغییر شکل لثه استفاده می شود.


هزینه اصلاح طرح لبخند


برای انجام اصلاح طرح لبخند لازم است که به یک متخصص ارتودنسی با تجربه در این زمینه مراجعه کرد. در برخی موارد ممکن است دندانپزشکی زیبایی امری اختیاری به نظر برسد یا از لحاظ پزشکی الزامی در آن وجود نداشته باشد. در این صورت از سوی بیشتر موسسات بیمه ای، حمایتی برای هزینه‌ های اصلاح طرح لبخند صورت نمی گیرد. روی هزینه درمان فرآیند‌های زیبایی دندان عوامل مختلفی تاثیر گذار هستند.

 

اصلاح طرح لبخند برای چه کسانی مناسب است؟


با وجودی که اصلاح طرح لبخند برای افرادی که دارای ناهنجاری های دهانی و یا فک هستند، انجام می شود، ولی امروزه این روش عمومی بوده و طرفداران زیادی پیدا کرده است. افرادی که دارای دندان های مناسبی هستند نیز اصلاح طرح لبخند را انتخاب می کنند. در بسیاری از مواقع می توان با ایجاد یک تغییر کوچک در رنگ دندان ها و یا فرم لثه ها در لبخند فرد جذابیت بیشتری ایجاد کرد. افراد زیر کاندیدای مناسبی برای اصلاح طرح لبخند هستند:
افرادی که به طور مادرزادی دندان‌ هایی با فرم بد دارند یا افرادی که دارای دندان های نامرتب و کج هستند.
افرادی که دندان های آنها مرتب و سالم است، ولی در برخی از دندان‌ های آنها لب پریدگی وجود دارد.
 افرادی که دندان های آنها به رنگ زرد یا سفید متمایل به زرد است.
افرادی که یک یا چند دندان آنها از دست رفته باشد.
افرادی که فاصله بین دندان هایشان زیاد است.

 

اقدامات لازم برای اصلاح طرح لبخند


نخستین اقدامی که برای اصلاح طرح لبخند انجام می شود چک کردن وضعیت لثه و دندان بیمار است. بیمار با گرفتن عکسی از دندان ها آن را به دندانپزشک خود نشان خواهد داد. دندانپزشک نیز اهداف طرح لبخند و فرایند آن را برای بیمار توضیح می دهد. در برخی مواقع برای انجام فرآیند اصلاح طرح لبخند ممکن است به انجام ارتودنسی و یا ترمیم دندان نیاز باشد. در صورتی که دندان های بیمار نیاز به ایمپلنت داشته باشند، قبل از هر کاری باید آن ها را ایمپلنت کرد. پس از برطرف کردن کامل مشکلات دهان و دندان های بیمار، بر روی آنها عمل لمینت انجام می شود. در واقع لمینت لایه ای نازک است که کامپوزیتی و یا سرامیکی بوده و تقریباً همرنگ دندان ها است. ولی نسبت به دندان ‌های طبیعی شفاف تر و درخشان تر خواهد بود. لمینت یکی از راهکارهای متداول برای اصلاح طرح لبخند می باشد.


ونیر دندانی چیست؟


برای برطرف کردن ایرادات ظاهری دندان های بیمار از ونیر دندان استفاده می شود. در صورتی که دندان ‌های بیمار مینای فرسوده داشته باشند و یا در آن ها شکستگی و ترک خوردگی مشاهده شود، ونیرهای دندانی به کار برده می ‌شوند. در برخی مواقع نیز برای مرتب کردن دندان ها از ونیرهای دندانی استفاده می شود. البته لازم به ذکر است که در بیشتر مواقع با استفاده از ارتودنسی مشکل نامرتبی دندان ها حل می شود. ونیرها فقط برای برطرف کردن اشکالات کوچک کاربرد دارند. جنس ونیر دندان از کامپوزیت و یا سرامیک می باشد. این لایه نازک بر روی دندان ها قرار می گیرد تا دندان ها دوباره شفاف و سفید شوند. ونیرها در اصلاح طرح لبخند به دندانپزشک زیبایی کمک زیادی می کنند.

 

ونیر سرامیکی


ونیر های سرامیکی برای داشتن لبخند زیبا گزینه ای بسیار مناسب به شمار می آیند. ونیرهای سرامیکی نسبت به دیگر روش هایی که برای اصلاح طرح لبخند به کار برده می شوند، از قیمت مناسب تری برخوردارند. اما این ونیرها نسبت به کامپوزیت به هزینه بیشتری نیاز دارند. در مقایسه با ونیر کامپوزیت، ونیرهای سرامیکی به وقت و هزینه بیشتری نیاز دارند. زیرا لازم است که در این روش، قسمتی از مینای دندان تراشیده شده و قالب گیری و ساخت سرامیک انجام شود. تمامی این موارد زمان ‌بر هستند. برای استفاده از ونیر سرامیکی تقریباً دندان توسط دندانپزشک تراشیده می ‌شود. پس از اینکه دندان ها تنظیم شدند، از آن ‌ها قالب گرفته می‌ شود و برای ساخت، این قالب ها را به لابراتور خواهند فرستاد. در لابراتور، سرامیک هایی که از نظر رنگی با دندان های طبیعی بیماران شباهت دارند، ساخته می‌ شود. پس از آن دندانپزشک با دقت بالا، سرامیک ها را با کمک چسب مخصوص به دندان‌ های بیمار می چسباند.

 

ونیر کامپوزیت


در روش ونیر کامپوزیتی نیازی به تراشیدن دندان ها نخواهد بود. بنابراین این روش در زمان کوتاه تری انجام می شود و هزینه آن کمتر است. به طور کلی زمان مورد نیاز برای اصلاح طرح لبخند با استفاده از روش ونیر کامپوزیت فقط یک جلسه خواهد بود. اما برای روش سرامیکی این کار ۲ تا ۳ هفته زمان می ‌برد. برای قرار گرفتن ونیرهای کامپوزیتی بر روی دندان ‌های بیمار یک جلسه دو تا پنج ساعته نیاز است.

 

مزایا و معایب روش های اصلاح طرح لبخند


اصلاح طرح لبخند مزایا و معایب مختلفی دارد. در برخی مواقع لازم است که قسمتی از لثه برای زیباتر شدن دندان ها تراشیده شود. مدت زمان ماندگاری ونیر های انتخاب شده از نکات مهمی است که باید به آن دقت کرد. ونیر های سرامیکی معمولاً در برابر تغییر رنگ مقاومت خوبی از خود نشان می دهند. بنابراین این روش زیبایی لبخند ماندگار تر است. ونیر کامپوزیتی ممکن است پس از مدتی با مصرف مواد غذایی دچار تغییر رنگ شده و رنگ طبیعی دندان ها را به خود بگیرد. پس افرادی که از نوشیدنی هایی مثل قهوه و چای به میزان زیاد استفاده می کنند، همچنین افراد سیگاری کاندیدای مناسبی برای ونیر کامپوزیتی نخواهند بود. اما برخی ونیرهای کامپوزیتی مقاوم، نیز وجود دارند که نسبت به دیگر کامپوزیت ها تغییر رنگ و لکه در آنها دیرتر صورت می گیرد. قبل از انجام هر کدام از این روش ها بهتر است که مشورت های لازم با دندانپزشک انجام شود.

 

سخن پایانی


امروزه پیشرفت تکنولوژی در علم دندانپزشکی تحولات زیادی به وجود آورده است. بنابراین با کمک برخی روش های جدید می ‌توان اصلاح طرح لبخند را بدون درد و عوارض انجام داد. معمولاً پس از انجام اصلاح طرح لبخند، دندان ها کمی حساس می شوند. اما با مصرف دارو این حساسیت پس از چند روز از بین می رود. نوع روش درمانی و شرایطی که بیمار دارد، روی زمان اصلاح طرح لبخند موثر خواهد بود. در این مقاله ما شما را با طرح لبخند و چگونگی داشتن دندان های زیباتر آشنا کردیم.

دکتر کجاست در تلاش است با ایجاد بستر مناسب برای ارتباط بین بیمار و پزشک به متخصصان سلامت برای فعالیت حرفه ای بهتر کمک کند.

ارتباط با ما

شماره همراه : 09366599609

تلفن دفتر : 02191090646

فکس : 02144297790

آدرس : فلکه اول صادقیه ، ستارخان
پلاک 575 ساختمان دانش

مجوزها

سایت دکتر کجاست فقط منتشر کننده آگهی می باشد. پیش از معامله یا پرداخت وجه بررسی های لازم را انجام دهید.

برای راهنمایی به راهنمای خرید امن مراجعه نمایید

شرایط و قوانین

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به دکتر کجاست می باشد

طراحی سایت و خدمات سئو توسط تیم سئوهاما - میزبانی وب توسط سرورهاما